Ως «ασπίδα» στον καρκίνο του μαστού μπορεί να λειτουργήσει η σωματική άσκηση, που παίζει σημαντικό ρόλο ακόμα και μετά τη διάγνωση της νόσου, ενώ τονώνει την ψυχολογία της γυναίκας εφόσον έχει νοσήσει. Μελέτες έχουν δείξει ότι η συστηματική φυσική δραστηριότητα μιας γυναίκας μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης της νόσου κατά 20-30%, ενώ μετά τη διάγνωση του καρκίνου του μαστού μπορεί να μειώσει τα ποσοστά θνησιμότητας. Η γυμναστική επίσης βοηθά στην ανάκαμψη του οργανισμού μετά το σοκ που αντιμετωπίζει μια γυναίκα έπειτα από ένα χειρουργείο, ενώ αν η ασθενής γυμναζόταν από πριν είναι πιο εύκολη η ανάρρωση και η επάνοδός της στις συνήθεις δραστηριότητές της.

Η σύνδεση αυτή δεν είναι τυχαία, αν ληφθεί υπόψη ότι η σωματική αδράνεια βρίσκεται στην τέταρτη θέση των παραγόντων κινδύνου για την απώλεια της ζωής, βάσει των στοιχείων του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, καθώς η επίδρασή της στο καρδιαγγειακό σύστημα και η συσχέτισή της με διάφορες μορφές καρκίνου δεν είναι αμελητέες.

Καταλυτικός ο ρόλος της άσκησης

Η συστηματική άσκηση συμβάλλει σε έναν υγιή τρόπο ζωής, που σε κάθε περίπτωση βοηθά στη θωράκιση του οργανισμού απέναντι στις ασθένειες και συμβάλλει στην πρόληψή τους. Όσο για τις περιπτώσεις που έχει υπάρξει μια χειρουργική επέμβαση, η φυσική δραστηριότητα βοηθά όχι μόνο στην ταχύτερη ανάρρωση, αλλά και στην ταχύτερη αποκατάσταση της κίνησης και τον περιορισμό των παρενεργειών. Πρόσφατη μελέτη δε έδειξε επίσης πως η ήπια έως έντονη σωματική δραστηριότητα τουλάχιστον 150 λεπτών μετά τη διάγνωση του καρκίνου του μαστού σχετίστηκε με τη μείωση της θνησιμότητας από οποιοδήποτε αίτιο σε ασθενείς που νόσησαν μετά την εμμηνόπαυση. Δεν είναι επομένως ποτέ αργά για να ξεκινήσει μια γυναίκα τη γυμναστική.

Αν και η συστηματική άσκηση δεν αποτελεί πανάκεια και δεν μπορεί να προλάβει πάντα τα χειρότερα, είναι αποδεδειγμένα ένας παράγοντας που δίνει υγεία και δυναμώνει τον οργανισμό απέναντι σε κάθε πρόκληση. Γι’ αυτό και πρέπει να εντάσσεται σε έναν υγιή τρόπο ζωής, μαζί με την ισορροπημένη διατροφή και την αποχή από βλαβερές συνήθειες, όπως το κάπνισμα και το αλκοόλ.