Ενδυνάμωση, ευλυγισία, αποκατάσταση τραυματισμών και βελτίωση της στάσης του σώματος είναι μερικές μόνο από τις ωφέλειες του Pilates. Τι είναι όμως το Pilates, που αποτελεί πολύ δημοφιλή μέθοδο άσκησης τα τελευταία χρόνια; Πρόκειται για μέθοδο σωματικής εκγύμνασης και λειτουργικής αποκατάστασης, η οποία περιλαμβάνει ασκήσεις ενδυνάμωσης και διατάσεις, που εκτελούνται είτε στο έδαφος είτε σε ειδικά όργανα. Ο βασικός του στόχος είναι ο έλεγχος και η καθοδήγηση του σώματος, αλλά και η ενδυνάμωση των μυών.

Σύμφωνα με τον κ. Κυριάκο Στεφανίδη, Γενικό Ιατρό και Φυσιοθεραπευτή, το Pilates είναι μία ήπια και ευχάριστη μέθοδος άσκησης, ιδιαίτερα ευεργετική για τα προβλήματα που απορρέουν από τον σύγχρονο τρόπο ζωής.

Με τη βοήθεια του Pilates και των κατάλληλων ασκήσεων αυτά τα προβλήματα είναι δυνατόν να περιοριστούν και σταδιακά να εξαλειφθούν!

«Αποτελεί το μοναδικό είδος γυμναστικής που ενεργοποιεί και ‘δουλεύει’ πολλές περιοχές του σώματος ταυτόχρονα. Αυτό συμβαίνει γιατί κάθε άσκηση εστιάζει σε κάτι συγκεκριμένο, αλλά υποστηρίζεται από όλο το μυοσκελετικό σύστημα», αναφέρει ο κ. Στεφανίδης.

Πότε έχει καλύτερα αποτελέσματα;

Όπως εξηγεί ο κ. Στεφανίδης, για να έχει αποτελέσματα η μέθοδος, οι προπονήσεις θα πρέπει να γίνονται με συχνότητα 2-4 φορές την εβδομάδα. Βέβαια, πάντα εξαρτάται από την εμπειρία του εκπαιδευτή, αλλά και την προσπάθεια που καταβάλει ο ασκούμενος στην κάθε άσκηση.

Σε ποιους απευθύνεται

Το Pilates απευθύνεται σε όλους, ανεξάρτητα από τη φυσική κατάσταση ή την ευλυγισία του καθενός. «Μπορεί να καλύψει τις ανάγκες όλων, γιατί ο κάθε ένας αντιμετωπίζεται πάντα ως μία ξεχωριστή μονάδα και οι ασκήσεις επιλέγονται ανάλογα με τις ανάγκες και τις δυνατότητές του. Ωστόσο, η μέθοδος αυτή καθ’ αυτή απευθύνεται αποκλειστικά σε ηλικίες κατά τις οποίες έχει ολοκληρωθεί η σωματική ανάπτυξη.

Είναι ιδανική μέθοδος για όσους δεν αισθάνονται ευχάριστα ή ικανοποιημένοι από τις κλασικές μεθόδους εκγύμνασης. Ωστόσο, είναι εξίσου αποτελεσματική ακόμα και για αθλητές που αναζητούν κάτι διαφορετικό ή ένα συμπληρωματικό τρόπο άσκησης», τονίζει ο κ. Στεφανίδης.

Pilates για αρχάριους

Ακούγοντας κανείς την λέξη Pilates τού έρχεται στο μυαλό κάποια αίθουσα ή studio γεμάτο όργανα. Ωστόσο, πρέπει να διευκρινίσουμε πως υπάρχουν δύο είδη μαθημάτων Pilates. Το Pilates mat, κατά το οποίο εκτελούνται ασκήσεις στο έδαφος με ένα στρωματάκι και το Pilates reformer, που γίνεται με τη χρήση ειδικού εξοπλισμού (πχ ιμάντες).

Το καλύτερο που έχει να κάνει κάποιος πριν αρχίσει τη συστηματική ενασχόλησή του με το Pilates ή με οποιαδήποτε άλλη μορφή γυμναστικής είναι να δει μερικές ασκήσεις ή μικρά βιντεάκια για να πάρει μια μικρή γεύση και να είναι προετοιμασμένος.

«Το σύστημα Pilates επιτρέπει την τροποποίηση των ασκήσεων σε εύρος δυσκολίας για αρχάριους ή για προχωρημένους, ανάλογα με ενδεχόμενους στόχους και περιορισμούς που θέτει σε κάθε μάθημα ο εκπαιδευτής. Η ένταση μπορεί να αυξηθεί με την πάροδο του χρόνου, καθώς το σώμα προσαρμόζεται στις ασκήσεις», καταλήγει ο κ. Στεφανίδης.

«Το Pilates είναι μία ήπια και ευχάριστη μέθοδος άσκησης, ιδιαίτερα ευεργετική για τα προβλήματα που απορρέουν από τον σύγχρονο τρόπο ζωής»

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα του Pilates

  • Σωστή στάση και ενδυνάμωση των μυών του κορμού
  • Αντιμετώπιση προβλημάτων της μέσης και της σπονδυλικής στήλης
  • Βελτίωση της αναπνοής και της κυκλοφορίας του αίματος
  • Αύξηση της κοιλιακής δύναμης
  • Υγιείς αρθρώσεις
  • Ομοιόμορφη μυϊκή ανάπτυξη σε όλο το σώμα
  • Βελτίωση ευλυγισίας και ισορροπίας
  • Πλήρης συντονισμός μυαλού, σώματος και πνεύματος για καλύτερη ζωή.

 

ΗΞΕΡΕΣ ΟΤΙ…

Εμπνευστής της μεθόδου είναι ο Joseph Pilates, ο οποίος την παρουσιάζει ως τέχνη ελεγχόμενων κινήσεων, που πρέπει, όταν εκτελούνται σωστά, να φαίνονται ως μια προπόνηση και όχι ως μια απλή θεραπεία;

Ο J. Pilates χαρακτήριζε τη μέθοδό του:

«Ήπια για εγκύους, ασφαλή για τους υπερήλικες, δυναμική για τους αθλητές και τους χορευτές».

στεφανίδης pilates

Κυριάκος Στεφανίδης, Γενικός Ιατρός Φυσιοθεραπευτής