10 Χρυσοί κανόνες για υγιενή διατροφή

Η διατροφή αποτελεί το άλφα και το ωμέγα για τη θωράκιση του οργανισμού, γι’ αυτό και είναι μια υπόθεση που δεν πρέπει να παίρνουμε αψήφιστα. Ό,τι τρώμε και πίνουμε έχει καταλυτική επίδραση στη καλή λειτουργία του σώματός μας και αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για την υγεία του οργανισμού και την ενίσχυση της άμυνάς του έναντι των λοιμώξεων.

Σύμφωνα δε με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, τα οφέλη της υγιεινής διατροφής μάς συνοδεύουν για πάντα. Μάλιστα, ο τρόπος που τρώμε καθορίζει σε μεγάλο βαθμό το τι ασθένειες θα αντιμετωπίσουμε στο μέλλον.

Αν και η διατροφή είναι προσωπική υπόθεση και προσαρμόζεται στις ανάγκες του καθενός και στον τρόπο ζωής του, υπάρχουν κάποιοι απαράβατοι κανόνες.

Ο δεκάλογος της υγιεινής διατροφής

Κανόνας 1: Ποικιλία τροφών: Καμία τροφή δεν είναι πανάκεια από μόνη της. Για να εξασφαλίσουμε ότι λαμβάνουμε όλα τα θρεπτικά συστατικά, πρέπει η διατροφή μας να περιλαμβάνει μια ποικιλία τροφίμων. Έτσι πρέπει να τρώμε φρούτα και λαχανικά, όσπρια, ξηρούς καρπούς, ψάρια, αυγά, λευκό κρέας κυρίως, αλλά και κόκκινο σε μικρότερες ποσότητες.

Κανόνας 2: Δώστε έμφαση στο πρωινό. Ένα γερό πρωινό δίνει στον οργανισμό την απαραίτητη ενέργεια για να αντέξει μέσα στη μέρα. Είναι δε μέρος μιας ισορροπημένης διατροφής.

Κανόνας 3: Ψάρια: Αποτελούν καλή πηγή πρωτεΐνης, ενώ είναι πλούσια σε βιταμίνες και μέταλλα. Συνιστάται η κατανάλωση δύο μερίδων την εβδομάδα, εκ των οποίων η μία μπορεί να είναι λιπαρό ψάρι, πλούσιο σε ωμέγα-3 λιπαρά.

Κανόνας 4: Όχι στα «κακά» λιπαρά: Τα «καλά» λιπαρά είναι καλοδεχούμενα στον οργανισμό, σε αντίθεση με τα «κακά», που μπορούν να προκαλέσουν παχυσαρκία, καρδιακά προβλήματα και εγκεφαλικά επεισόδια. Γι’ αυτό καλό είναι να αντικαταστήσουμε το βούτυρο με ελαιόλαδο, να αφαιρούμε το λίπος από το κρέας και να μαγειρεύουμε με λίγο λάδι.

Κανόνας 5: Λιγότερη ζάχαρη: Μπορεί να είναι… γλυκιά, αποτελεί όμως κίνδυνο για τον οργανισμό, καθώς η χρόνια κατανάλωσή της μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα υγείας. Πρέπει όμως να επαγρυπνούμε και για κρυμμένα σάκχαρα στις τροφές, γι’ αυτό και είναι καλό να προσέχουμε τις ετικέτες των τροφίμων και των χυμών.

Κανόνας 6: Λιγότερο αλάτι: Νοστιμίζει τη ζωή μας, χρειάζεται όμως μόνο σε μικρές δόσεις. Εκτός από το αλάτι που προσθέτουμε στα φαγητά, καλό είναι να προσέχουμε και τα επεξεργασμένα τρόφιμα, όπου το αλάτι παραμονεύει. Άλλωστε, περί τα τρία τέταρτα του αλατιού που καταναλώνουμε βρίσκεται στα τρόφιμα που αγοράζουμε.

Κανόνας 7: Όλα τα γεύματα είναι απαραίτητα: Είναι σημαντικό να καταναλώνουμε κανονικά τα γεύματα, ώστε να διατηρήσουμε τον μεταβολισμό μας σε ομαλή λειτουργία. Μια λύση είναι να «σπάμε» τα γεύματα σε μικρότερα, άρα να τρώμε πιο συχνά μέσα στη μέρα.

Κανόνας 8: Φρούτα και λαχανικά: Ο χρυσός κανόνας της κατανάλωσης των πέντε μερίδων φρούτων και λαχανικών την ημέρα θεωρείται ακρογωνιαίος λίθος της υγιεινής διατροφής και πρέπει να τον ακολουθούμε.

Κανόνας 9: Προσοχή στο αλκοόλ: Το αλκοόλ θέλει μέτρο, ώστε να διατηρείται η καλή υγεία του ήπατος. Πάντως, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, δεν υπάρχει ασφαλές όριο κατανάλωσης.

Κανόνας 10: Άφθονο νερό: Η κατανάλωση νερού είναι πολύ σημαντική για τον οργανισμό. Πρέπει δε να πίνουμε νερό προτού διψάσουμε, καθώς, όταν αισθανόμαστε δίψα, ο οργανισμός έχει ήδη αφυδατωθεί.