ΚΟΙΛΙΟΚΑΚΗ

Η ασθένεια που δεν είναι μόδα

Μπορεί κάποιοι να νομίζουν πως η διατροφή χωρίς γλουτένη -που κερδίζει τα τελευταία

χρόνια όλο και περισσότερο έδαφος- είναι μόδα. Δεν είναι! Αποτελεί ουσιαστικά τη μόνη

θεραπεία για όσους πάσχουν από την ασθένεια κοιλιοκάκη και αυτοί δεν είναι λίγοι.

 

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΚΟΙΛΙΟΚΑΚΗ;

Η κοιλιοκάκη είναι η δυσανεξία στη γλουτένη, μια πρωτεΐνη που συναντούμε στο σιτάρι, το κριθάρι, τη βρώμη και τη σίκαλη. Για όσους πάσχουν από κοιλιοκάκη, η κατανάλωση γλουτένης έχει ως συνέπεια την καταστροφή του βλεννογόνου του εντέρου, κάτι που οδηγεί στη δυσκολία της πέψης, αλλά και στην αδυναμία απορρόφησης των θρεπτικών συστατικών από τον οργανισμό.

Είναι μια κληρονομική πάθηση, ενώ συνιστά αυτοάνοσο νόσημα, καθώς η βλάβη προκαλείται από το ίδιο το ανοσοποιητικό σύστημα, που επιτίθεται στους ιστούς.

ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ Η ΓΛΟΥΤΕΝΗ;

Γλουτένη βρίσκουμε συνήθως στα τυποποιημένα τρόφιμα, ενώ ελεύθερα γλουτένης από τη φύση τους είναι τρόφιμα όπως το νωπό κρέας, το ψάρι, το γάλα, το τυρί, τα φρούτα, τα λαχανικά και τα όσπρια, εφόσον βέβαια μαγειρεύονται στο σπίτι και έχουμε γνώση των συστατικών και της επεξεργασίας τους.

Το γεγονός ότι η γλουτένη βρίσκεται σε συστατικά που χρησιμοποιούνται για την παρασκευή πολλών καθημερινών τροφίμων, όπως τα κέικ, τα μπισκότα, τα ζυμαρικά, τα δημητριακά για το πρωινό, το ψωμί και η πίτσα, κάνει την αποφυγή της δύσκολη, ενώ η παρουσία της σε αλεύρια και σάλτσες, αλλά και σε κάποια προϊόντα κρέατος, όπως τα μπιφτέκια και τα λουκάνικα, κάνει την ειδική διατροφή ακόμα πιο πολύπλοκη.

Ουσιαστικά η γλουτένη είναι κρυμμένη στα τρόφιμα, ειδικά σε αυτά που καταναλώνουμε εκτός σπιτιού. Γι’ αυτό και όσοι πάσχουν από κοιλιοκάκη πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και να αποφεύγουν παρασκευασμένα τρόφιμα που: φτιάχνονται από μηχανήματα για προϊόντα με γλουτένη, που είναι μαγειρεμένα σε χρησιμοποιημένο λάδι, βρασμένα σε νερό που χρησιμοποιείται και για άλλα προϊόντα ή ψημένα σε σχάρες όπου ψήνονται και άλλα τρόφιμα.

ΑΠΑΓΟΡΕΥΜΕΝΑ & ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΑ ΤΡΟΦΙΜΑ

Η λίστα με τα απαγορευμένα και τα επικίνδυνα τρόφιμα για όσους πάσχουν από κοιλιοκάκη είναι μακριά.

ΑΠΑΓΟΡΕΥΜΕΝΑ

  • σιτάρι
  • κριθάρι
  • σίκαλη
  • πλιγούρι
  • κουσκούς
  • μούσλι
  • ζυμαρικά
  • ζύμη
  • γλυκά & αλμυρά αρτοσκευάσματα
  • μείγματα λαχανικών με δημητριακά ή σιτάρι
  • παναρισμένα κρέατα & ψάρια
  • φαγητά μαγειρεμένα με αλεύρι
  • μπεσαμέλ
  • ξηρά φρούτα με επικάλυψη αλεύρου
  • γιαούρτι με δημητριακά
  • βύνη
  • μπισκότα
  • σοκολάτα με δημητριακά
  • μάφινς
  • κρέπες
  • κράκερς
  • μπάρες δημητριακών
  • cookies
  • μπίρα
  • τζιν
  • στιγμιαίος καφές
  • καφές από κριθάρι
  • προζύμι

 

ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΑ

  • πατατάκια
  • νιφάδες καλαμποκιού
  • κουάκερ
  • έτοιμα λαχανικά- φαγητά με πυκνωτικά μέσα
  • κρέας σε φέτες & σε κονσέρβες
  • λουκάνικα
  • παστά
  • έτοιμες σάλτσες με βάση το κρέας
  • προπαρασκευασμένα γεύματα με κρέας
  • έτοιμες σάλτσες
  • κύβοι
  • σαχαρόπηκτα φρούτα
  • τετηγμένα τυριά
  • κρέμα σαντιγύ
  • τυριά σε φέτες
  • μπρι
  • ροκφόρ
  • γιαούρτι με φρούτα
  • άχνη
  • σκόνη κακάο
  • κακαόμαζα
  • παγωτά επιδόρπια
  • γλειφιτζούρια
  • σιρόπια για ποτά
  • μείγμα στιγμιαίας σοκολάτας
  • χυμοί φρούτων με ίνες
  • καρυκεύματα
  • μπέικιν πάουντερ
  • μαγιά

 

Η καθημερινότητα για τους πάσχοντες από κοιλιοκάκη δεν είναι εύκολη, καθώς χρειάζεται συνεχής προσπάθεια, ενώ η δίαιτα χωρίς γλουτένη πρέπει να είναι τόσο αυστηρή όσο και μόνιμη. Τα άτομα αυτά δεν αλλάζουν μόνο τις διατροφικές τους συνήθειες, αλλά και τους τρόπους που ψωνίζουν, μαγειρεύουν και διασκεδάζουν. Οι πρακτικές δυσκολίες είναι πολλές, αφού η γλουτένη είναι παντού στη δυτική δίαιτα.

Πάντως, τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει βήματα προς την κατεύθυνση διευκόλυνσης των ανθρώπων που πάσχουν από κοιλιοκάκη, καθώς οι εταιρείες παραγωγής τροφίμων αφουγκράζονται πλέον τις ανάγκες των καταναλωτών. Άλλωστε πλέον στο εμπόριο υπάρχουν πολλά βιομηχανικά τρόφιμα που δεν περιέχουν γλουτένη, η οποία έχει αφαιρεθεί με ειδική διαδικασία, και κυκλοφορούν με την ένδειξη «ελεύθερα γλουτένης», όπως επίσης και υποκατάστατα αλεύρων ή άλευρα με χαμηλή γλουτένη.

16 ΜΑΪΟΥ

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΚΟΙΛΙΟΚΑΚΗΣ

Η 16η Μαΐου είναι η Παγκόσμια Ημέρα Κοιλιοκάκης και αποτελεί μια ευκαιρία για να ενημερωθούμε όλοι πιο σωστά για την πάθηση αυτή, που κάθε άλλο παρά μόδα είναι.